Luukku 4: Tue 4Oceania
Merien muoviongelma huolettaa monia, ja syystäkin. Muovi on edullista, kevyttä ja monikäyttöistä, hygiania- ja säilyvyyssyistä myös tarvitsemme sitä moneen eri tarkoitukseen. Hyödyistä huolimatta katse täytyy kuitenkin suunnata eteenpäin, sillä muovilaadusta riippuen roskan tuhoutumisessa voi kestää satojakin vuosia, siispä sinun roskasi voivat kiertää tätä maailmaa vuosikymmeniä sinua itseäsi pidempään. Tärkeintä olisi oppia vähentämään muovinkäyttöä kokonaisuudessaan ja korvata sitä muilla materiaaleilla. Kuitenkin nyt, kun Tyynellä valtamerellä lilluvat jo useammat massiiviset muovilautat ja on ennustettu, että vuoteen 2050 mennessä merissä on enemmän muovia kuin kalaa, niin jotain on tehtävä myös jo nykyiselle meressä majailevalle muoville.
Yksi tapa auttaa on tukea 4Oceanin missiota merten puhdistuksessa. Ostamalla yhden 4Oceanin kierrätyslasista ja -muovista tehdyn rannekorun yritys takaa nostavansa merestä puoli kiloa muovijätettä. 20 euron rannekoruostoksesta kertyneillä tuotoilla myös rahoitetaan merten siivousprojekteja sekä tuetaan ulkopuolisia hyväntekeväisyysjärjestöjä.
Huomioitavaa: 4Ocean ei ole hyväntekeväisyysjärjestö, vaan yritys, jolla on ympäristöystävälliset arvot ja sen mukainen missio. Yritys ei ilmoita liikevaihtoaan tai budjettijakaumaansa julkisesti, joten ikävä kyllä siitä ei ole varmuutta, kuinka suuri osa tuotoista käytetään merten puhdistukseen. 4Oceanin oman help centerin mukaan 98% yrityksen tuotoista käytetään mission toteutumiseen ja yrityksen kaksi perustajajäsentä saavat yhteensä 1.4% suuruisen lohkon tuotosta, mutta tässäkin tilastossa on toki hyvä olla medialukutaito mukana, sillä tieto on heidän omilta sivuiltaan.
Toisaalta itse ehkä koen asian niin, että rikastui perustajina olevat surffaripojat tällä liikeidealla tai ei, niin "sivutuotteena" vähintään toimii tämä merten puhdistus. Ilman tätä yritystä merissä olisi vielä 3.2 miljoonaa kiloa muoviroskaa, jotka 4Ocean on tähän mennessä poiminut. Lisäksi rannekoru toimii huikeana jäänmurtajana ja tiedonvälittäjänä - itse olen päässyt jakamaan tietoutta merten tilasta useallekin tuttavalle heidän kommentoidessaan rannekorua.
Jokainen kuitenkin tekee tällaisista järjestöistä mielipiteensä itse - vaikka itse olen päättänyt tukea järjestöä, aina kannattaa tehdä vielä omia arvoja tukeva selvitystyö. Mitä mieltä itse olet 4Oceanin liikeideasta?
Lähteet: Wwf, Eco label index, National Geographic, 4Ocean
Yksi tapa auttaa on tukea 4Oceanin missiota merten puhdistuksessa. Ostamalla yhden 4Oceanin kierrätyslasista ja -muovista tehdyn rannekorun yritys takaa nostavansa merestä puoli kiloa muovijätettä. 20 euron rannekoruostoksesta kertyneillä tuotoilla myös rahoitetaan merten siivousprojekteja sekä tuetaan ulkopuolisia hyväntekeväisyysjärjestöjä.
Huomioitavaa: 4Ocean ei ole hyväntekeväisyysjärjestö, vaan yritys, jolla on ympäristöystävälliset arvot ja sen mukainen missio. Yritys ei ilmoita liikevaihtoaan tai budjettijakaumaansa julkisesti, joten ikävä kyllä siitä ei ole varmuutta, kuinka suuri osa tuotoista käytetään merten puhdistukseen. 4Oceanin oman help centerin mukaan 98% yrityksen tuotoista käytetään mission toteutumiseen ja yrityksen kaksi perustajajäsentä saavat yhteensä 1.4% suuruisen lohkon tuotosta, mutta tässäkin tilastossa on toki hyvä olla medialukutaito mukana, sillä tieto on heidän omilta sivuiltaan.
Toisaalta itse ehkä koen asian niin, että rikastui perustajina olevat surffaripojat tällä liikeidealla tai ei, niin "sivutuotteena" vähintään toimii tämä merten puhdistus. Ilman tätä yritystä merissä olisi vielä 3.2 miljoonaa kiloa muoviroskaa, jotka 4Ocean on tähän mennessä poiminut. Lisäksi rannekoru toimii huikeana jäänmurtajana ja tiedonvälittäjänä - itse olen päässyt jakamaan tietoutta merten tilasta useallekin tuttavalle heidän kommentoidessaan rannekorua.
Jokainen kuitenkin tekee tällaisista järjestöistä mielipiteensä itse - vaikka itse olen päättänyt tukea järjestöä, aina kannattaa tehdä vielä omia arvoja tukeva selvitystyö. Mitä mieltä itse olet 4Oceanin liikeideasta?
Lähteet: Wwf, Eco label index, National Geographic, 4Ocean
0 Kommentit