Tunnista viherpesu näiden viiden ohjeen avulla
Onko viherpesu jo tuttu termi? Sanalla tarkoitetaan sitä, kun yritys yrittää myydä tuotteita väittämällä niiden olevan ekologisempia kuin mitä ne tosiasiassa ovat. Toisinsanoen viherpesussa ekologisuutta käytetään markkinointikeinona. Esimerkiksi vesipullo voi väittää olevansa ekologinen vaihtoehto, jos pullo on valmistettu kierrätysmuovista tai muotoiltu niin, että se käyttää muihin pulloihin verraten vähemmän muovia. Tosiasiassa kertakäyttöisen muovipullon brändääminen ekologisena on vain törkeää viherpesua, sillä veden myymiseen olisi myös aidosti kestäviä ratkaisuja.
Viherpesun tunnistaminen on tärkeää, sillä valehdeltu tai vääristelty ekologisuus ei ole hyväksi ympäristölle tai markkinoille. On tärkeää tukea aidosti ympäristöystävällisiä yrityksiä ja tuotteita. Tänään esittelen viiden kohdan check-listan, joka voi auttaa sua selvittämään, onko tuote viherpesty.
1. Älä luota pakkausdesigniin.
Kuluttajiin yritetään ikuisesti vedota houkuttelevien pakkausten avulla. Olipa senhetkinen trendi sitten terveellisyyteen, luomuun, eettisyyteen tai ympäristöystävällisyyteen liittyvä, jo pienet muutokset pakkauksien ulkonäössä harhaanjohtavat kuluttajia. Vihreä logo tai luonto- ja eläinkuvat eivät tee tuotteesta lainkaan ekologista, kuten eivät myöskään "eco", "natural", "organic" ja "bio" -termit. Älä luota niihin tai hairahda ostamaan tuotetta pelkän kivan pakkauksen takia.
2. Etsi tuotteesta tarkkaa tietoa.
Tuotteessa ilmoitettu ekojulistus kuten "valmistettu osittain kierrätetyistä materiaaleista" tai "pakattu kierrätyskartonkiin" ovat yleensä viherpesua. Moni yritys yrittää päästä ekologisuusmarkkinoille tekemällä liiketoimintaan minimaalisen muutoksen, kuten pakkaamalla tuotteet kierrätettyihin pakkauksiin tai korvaamalla pari prosenttia materiaaleista kestävällä vaihtoehdoilla. Tämä ei kuitenkaan tee tuotteesta ekologista. Etsi konkreettisia tekoja – kuinka suuri osa materiaalista on kierrätettyä? Kuinka paljon vettä / päästöjä / puita tämä tuote säästää? Millaisissa työolosuhteissa tuote valmistettiin? Arvioi myös sekä itse tuotteen että pakkauksen ekologisuutta – vaikkapa bambuhammasharja on ekologinen, mutta muovipakkaukseen pakattuna se on viherpesua.
3. Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta?
Klassikko-ohje, mutta niin osuva. Mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, todennäköisesti myös on. Komeileeko pakkauksessa "100% eco friendly" -merkintä? Tässä on tärkeä ymmärtää, että tuollaisen statuksen saavuttaminen on miltei mahdotonta. Ekologisillakin vaihtoehdoilla on ympäristöjalanjälkensä – vaikka esimerkiksi metallinen sheivaushöylä on muovista kertokäyttösisartaan ekologisempi, ei metalli valmistusmateriaalina ole millään lailla kestävää. Muoviin kääritty kurkku puolestaan voi vaikuttaa ilmastosynniltä, vaikka tosiasiassa ohut muovikelmu saa kurkut kestämään kuljetuksen paremmin sekä säilymään syömäkelpoisena pidempään, jolloin paljon muovia haitallisempi ruokahävikki vähenee. Aidosti ekologiset yritykset eivät yritä harhaanjohtaa kuluttajaa ylimalkaisilla ympäristölupauksilla.
4. Etsi luotettavia sertifikaatteja.
Kuten perustelematon ekologisuusväite itsessäänkin, myös sertifioitu-sanalla voidaan huijata asiakasta. Niin ihanaa kuin pakkauksen kyljessä komeileviin sertifikaatteihin olisikin luottaa, ikävä kyllä teoriassa kuka tahansa voi perustaa sertifikaatin, eikä niiden kaikkien toimintaa voi valvoa tarkasti ja reaaliaikaisesti. Luota vain tunnettuihin sertifikaatteihin. Mikäli tuotteen mahdollinen sertifikaatti ei ole ennestään tuttu, kannattaa se pikaisesti Googlata. Mikäli sertifikaatin omilla sivuilla vastuullisuus on esitetty epämääräisesti, ei sertifikaattiin ole todennäköisesti luottamista.
Sertifikaatteja on todella paljon eri tuoteryhmille ja ne usein painottavat eri asioita. Tässä aivan muutamia tunnetuimpia sertifikaatteja, jotka koetaan ekologisiksi.
- Yleiset: EU-ympäristömerkki (EU Ecolabel), Fair Trade International (Reilu Kauppa)
- Vaatteet: GOTS (Global Organic Textile Standard), Öko-Tex 100 (Öko-Tex 1000 / Öko-Tex 100Plus / OEKO-Tex), Joutsenmerkki
- Ruoka: Naturland, MSC (Marine Stewardship Council)
- Puu- ja paperituotteet: FSC (Forest Stewardship Council)
Muista kuitenkin, että pienillä yrityksillä ei usein ole varaa sertifioida tuotteitaan. Sertifioimatonkin tuote voi siis olla ekologinen.
5. Arvioi yritystä kokonaisuutena.
Vaikuttavatko merkin kaikki tuotteet ekologisilta? Esimerkiksi pikamuotiketjuille on tyypillistä tehdä parista prosentista valikoimaa ekologista, jotta vastuullisuudella voidaan mainostaa ja näin muokata brändiä. On kuitenkin suositeltavaa tukea kauttaaltaan ekologista yritystä, sillä pikamuotiketjusta ostetun vastuullisenkin vaatteen tuotto rahoittaa suurimmilta osin todella epäekologista bisnestä. Ymmärrän ja ajatuksena tuen sitä, että "jostain on lähdettävä liikkeelle". Koen kuitenkin, että ajatus pätee yksilön ilmastotekoihin – tavan kansalaiselta pienetkin teot ovat arvostettavia. Miljoonabisnekset sen sijaan pystyisivät parempaan ja heillä on myös suurempi vastuu tehdä muutoksia. Myös se, että vain pieni osa valikoimasta on ekologista on entisestään merkki siitä, että koko valmistusketju ei ole rakennettu ympäristöystävällisyyden periaatteiden mukaisesti, eli esimerkiksi kuljetuksessa tai kierrätyksessä ei oteta ympäristöä huomioon riittävästi. Vaikka bambuhammasharja yleisesti ottaen on ekologinen, kannattaa silläkin ostoksella tukea pientä, aidosti ekologista ja muutoksiin pyrkivää bambuhammasharjafirmaa eikä suurta valmistajaa, jonka hammasharjoista 99 % on edelleen muovia. Vai mitä luulet, kumpi firma välittää ympäristöstä enemmän ja ottaa sen huomioon jokaisessa päätöksessä?
Ekologisuuden ja vastuullisuuden arviointi on ikävän paljon edelleen kuluttajan omilla harteilla. Pieni selvitystyö kannattaa kuitenkin tehdä, sillä ostokset ovat tavan yksilön suurimpia keinoja vaikuttaa. Kuluttamisen vähentäminen on myös itsessään tärkeä ympäristöteko, ja selvitystyö viherpesusta sekä tarkkaan harkitut hankinnat vähentävät turhien hutiostosten määrää. Mikäli yrityksen vastuullisuus on epäselvää, voi asiasta kysyä yrityksen omasta asiakaspalvelusta. Vastaanota sieltä saatu tieto kuitenkin hyvällä lähdekritiikillä ja etsi konkreettisia lukuja ja vastuullisuustekoja.
Jos sua kiinnostaa erityisesti vaatteiden vastuullisuus, suosittelen suuresti ottamaan Instagramissa seurantaan @nurmianniina. Hänellä on Instagramissa äärimmäisen tärkeää puhetta vaatteiden ekologisuudesta ja eettisyydestä. Hän myös usein nostaa huomaamiaan viherpesukampanjoita esille.
Millaiseen viherpesuun sä oot törmännyt? Entä millä keinoin tunnistat aidosti ekologisen tuotteen?
Lähteet: Wwf.fi. WWF:n suosittelemat sertifikaatit. | Katja Lamminen. Maaseudun tulevaisuus. 21.02.2018. Voiko pakkausmerkintöihin luottaa? Kotimaista luonnonkosmetiikkaa myydään kyseenalaisella sertifikaatilla. | Ekohelsinki. 22.8.2019. Vaatteiden sertifikaatit ja ympäristömerkit - ABC. | Nudge.fi. Sertifikaatit. |
0 Kommentit