Älä osta ja palauta
Tiesitkö, että palautetut tuotteet eivät välttämättä koskaan päädy takaisin myyntiin?
Monille vaatteita nettishoppailevalle on tyypillistä tilata kotiin tuotteet parissa eri koossa ja pitää ne, jotka istuivat. Loput vaatteet lähtevät samassa laatikossa takaisin myyjälle pikimmiten. Harva varmaan on osannut ajatella, että yksinkertaisesti se, että vaate kävi sun eteisessä, saattoi tehdä siitä kertakäyttötavaran.
Esimerkiksi Amazon-verkkokaupan toiminnasta paljastui pari vuotta sitten, että he laittavat jätepuristimeen kymmenien tuhansien eurojen edestä käyttökelpoista palautustavaraa päivittäin. Puhelimia, vaatteita, elektroniikkaa, kodinkoneita... Miksi? Koska on halvempaa tuhota tavara kuin maksaa työntekijöille, jotka käsin tarkastaisivat palautustuotteiden kunnon. Myös tuotteen uudelleenpakkaamisesta, ehostamisesta ja myyntiin laittamisesta syntyy kuluja. Vaikka tilanne ei julkisen tiedon mukaan ole kaikissa kaupoissa yhtä järkyttävä, voimme harvoin olla varmoja siitä, miten mikäkin kauppa käsittelee palautukset. On myös helppo lukea tämä ja ajatella "eihän meillä täällä Suomessa", mutta Suomessakin toimivien verkkokauppojen taustalla ovat lähes poikkeuksetta ulkomaiset toimijat ja keskusvarastot. Lisäksi kotimaisuus ei ikinä ole mikään automaattinen takaus eettisyydestä ja ekologisuudesta.
Vaikka nettikaupan palautus päätyisi takaisin myyntiin, on sen kuljetus tuottanut aivan turhia päästöjä. Lähti toimitus luoksesi 5 km päästä lähimyymälästä tai toisella puolella maanosaa sijaitsevasta keskusvarastosta, on palautustuotteen edestakainen matka taakka luonnolle. Saatamme tuntea lentohäpeää viikonloppureissusta, mutta miksi tilanne on eri silloin, kun lentokoneessa matkustaa viikonlopun aikana maan tai mantereen toiselle puolelle ja takaisin itsesi sijasta vaate tai muu tavara?
Ilmainen palautus sinulle ei ole ilmainen maapallolle. Suuri osa vastuullista kuluttamista on harkita kunnolla joka ikistä ostopäätöstä.
Onko sulla vinkkejä, joiden avulla vältät hutiostokset?
Lähteet: Jessica Schiffer. Vogue Business. 30.7.2019. The unsustainable cost of free returns. | Eerika Heinonen. Eetti Ry. 3.12.2019. Ihanat kamalat verkkokaupat. | Marcus Ziemann. Yle. 26.6.2018. Suomeen ehkä tuleva Amazon heittää asiakaspalautuksina tulevia tuotteita suoraan roskiin - murksaa niin kännykät kuin pesukoneetkin. | Marcus Ziemann. Yle. 26.6.2018. Heittävätkö nettikaupat myös Suomessa palautustuotteita roskiin kuten Amazon? - Tarkkoja määriä ei haluta kertoa. | Harriet Constable. BBC Earth. Your brand new returns end up in landfill. | Laura Sanicola. CNN Money. 26.12.2017. There's a good chance your holiday returns will end up in a landfill.
0 Kommentit